طراحی سایت طراحی سایت .

طراحی سایت

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

هر آنچه باید در مورد تحصیل در ترکیه بدانید

 

ترکیه کشوری است اوراسیایی به این معنی که بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی از آن در قاره آسیا قرار گرفته است. به همین دلیل نیز فرهنگ هر دو قاره در بین مردم ترکیه دیده می شود. ترکیه سی و هفتمین کشور بزرگ جهان می باشد و با شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی همسایه است که یکی از این کشورهای آسیایی ایران می باشد. همسایگی ایران و ترکیه یکی از دلایلی است که تحصیل در ترکیه در بین ایرانیان را بسیار پرطرفدار کرده است. علاوه بر این فرهنگ و دین و مذهب مشابه نیز در محبوبیت تحصیل در ترکیه در ایرانیان تاثیر فراوانی داشته است. مدارس و دانشگاه های ترکیه و مدارک آن ها در سراسر جهان معتبر و شناخته شده هستند که این مورد یکی از مهم ترین دلایل افزایش درخواست اخذ ویزای تحصیلی ترکیه در ایران است. تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری که مهم ترین آنها امکانات عالی و هزینه مناسب است را به همراه دارد. در صورتی که شما هم جزو افرادی هستید که قصد تحصیل در ترکیه را دارند؛ در این مقاله همراه باشید تا جزئیات تحصیل در ترکیه را به طور مفصل بررسی کنیم.

 

 

تحصیل در ترکیه در مقطع ابتدایی
بسیاری از والدین خواستار تحصیل در ترکیه ی فرزندانشان از آغاز سن تحصیل آنها و در مقطع ابتدایی هستند. تحصیل در ترکیه در مقطع ابتدایی در مدارس بین المللی ترکیه که مخصوص دانش آموزان مهاجر و بین المللی است امکانپذیر می باشد. مدارس بین المللی ترکیه خود به سه نوع مدرسه که مدارس ایرانی، مدارس ترکی و مدارس بین المللی هستند تقسیم می شود و شرایط پذیرش در آنها تقریبا یکسان است. تحصیل در مقطع ابتدایی در ترکیه 5 سال طول می کشد. در ترکیه 67 مدرسه بین المللی وجود دارد که به زبان های مختلفی و بیشتر زبان انگلیسی تدریس می کنند. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع ابتدایی و مدارس بین المللی ترکیه نسبت به مدارس محلی آن بالاتر است و از امکانات گسترده تری نظیر فعالیت های جانبی، سطح آموزش بالا و گزینش کمتر نیز برخوردارند. متقاضیان تحصیل در ترکیه در مقطع ابتدایی و در مدارس بین المللی ترکیه باید بتوانند از این مدارس پذیرش بگیرند که به این منظور باید مدارک همسان سازی کارنامه و کارت اقامت را آماده نمایند. مهارت های زبان انگلیسی در پذیرش در مدارس بین المللی ترکیه بسیار مهم است. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع ابتدایی و مدارس بین المللی ترکیه حدودا سالیانه 15000 پوند است. برخی از مدارس بین المللی ترکیه عبارتند از:

- مدرسه بین المللی سفیر

- مدرسه بین المللی مف

- مدرسه بین المللی استانبول

- کالج TED

- مدرسه خصوصی الکو

برای تحصیل در ترکیه در مدارس ایرانی نیازمند به کارت اقامت ترکیه هستید. معلمان مدارس ایرانی در ترکیه ایرانی می باشند و همه ملزم به رعایت حجاب هستند.

تحصیل در ترکیه در مدارس ترکی نیز مخصوص متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان ترکی است که برای تحصیل در این مدارس باید به زبان ترکی تسلط داشته باشند.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع راهنمایی
تحصیل در مقطع راهنمایی در ترکیه پس از اتمام تحصیلات ابتدایی آغاز می شود. تحصیل در ترکیه در مقطع راهنمایی سه سال به طول می انجامد. تحصیل در ترکیه در مقطع راهنمایی همانند مقطع ابتدایی در سه مدرسه بین المللی، ترکی و ایرانی انجام می گیرد. سایر شرایط تحصیل در ترکیه در مقطع راهنمایی نیز مشابه با مقطع ابتدایی می باشد.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان
دبیرستان های ترکیه به دو دسته ی دبیرستان های دولتی و دبیرستان های خصوصی تقسیم می شود. تحصیل در دبیرستان های دولتی ترکیه رایگان است ولی دبیرستان های خصوصی شهریه دریافت می کنند. تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان نیز در سه نوع دبیرستان های بین المللی، ترکی و ایرانی میسر می باشد که شرایط آنها مانند مقاطع گفته شده است. طول تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان چهار سال است که در بعضی مدارس به دلیل اختصاص دادن یک سال تحصیلی به آموزش زبان انگلیسی این مدت به پنج سال افزایش می یابد. پس از پایان دوره دبیرستان و قبولی در آزمون های نهایی مدرک دیپلم به فرد اعطا می شود و می تواند در آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه شرکت کند. برای ثبت نام در مقطع دبیرستان در ترکیه باید یکی از والدین اقامت ترکیه را داشته باشند و مقطع تحصیلی متقاضی در خارج از ترکیه نیز باید با مقاطع تحصیلی ترکیه معادل سازی شود. نمونه ای از دبیرستان های بین اللملی در ترکیه به شرح زیر می باشند :

British International School

Istanbul International Community School

Istanbul International School

Keystone International School

Tarabya British Schools

 

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم
تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم با قبولی در آزمون وردوی دانشگاه مورد نظر امکانپذیر می باشد. ریز نمرات و معدل بالای مدرک دیپلم نیز در پذیرش دانشگاه ها جهت تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم بسیار موثر است. برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم باید مدرک زبان ترکی داشته باشید؛ چرا که بیشتر دانشگاه ها در مقطع کاردانی و کارشناسی به زبان ترکی تدریس می شوند. طول دوره تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در مقطع کاردانی دو سال و در مقطع کارشناسی چهار سال می باشد.

 

شرایط تحصیل در ترکیه در دانشگاه
تحصیل در ترکیه هر ساله طی سه ترم تحصیلی و در فصل های بهار، تابستان و پاییز صورت می گیرد. دانشگاه های ترکیه شامل دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی هستند. متقاضیان تحصیل در ترکیه باید مدرک دیپلم دبیرستان را داشته باشند و در آزمون ورودی دانشگاه نیز امتیاز قابل قبول را کسب کرده باشند. تحصیل در ترکیه و پذیرفته شدن در دانشگاه های ترکیه شرایط سنی ندارد و هر دانشگاه نیز آزمون ورودی مخصوص به خود را برای متقاضیان تحصیل در ترکیه ارائه می دهد. زبان تحصیل در بیشتر دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی است و چنانچه دانشجویان پذیرش شده برای تحصیل در ترکیه زبان ترکی را ندانند می توانند در دوره های آموزش زبان ترکی که به صورت رایگان برگزار می شود شرکت نمایند. در بسیاری از دانشگاه های معتبر و مورد تایید در ترکیه نیز دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند. گواهی تمکن مالی برای اثبات تامین هزینه تحصیل در ترکیه نیز از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه است.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی
متقاضی تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم داشته باشد و از معدل دیپلم خوبی برخوردار باشد و همچنین در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر قبول شده باشد. با وجود این شرایط باید متقاضی تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی مدارک خود به دانشگاه تحویل دهد و خود را برای مصاحبه که به صورت تلفنی، چت تصویری یا حضوری انجام می شود آماده نماید. پس از این مراحل پذیرش تحصیلی متقاضی تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی صادر می گردد. تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی معمولا 4 سال طول می کشد مگر در رشته های خاصی مانند پزشکی که این مدت 6 سال است.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد
شرایط پذیرش برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد به این صورت است که دانشگاه های ترکیه هر ساله در دو نوبت رشته های تحصیلی و ظرفیت پذیرش خود را اعلام کرده و متقاضیان تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد بایستی برای ثبت نام در رشته تحصیلی مورد نظر خود اقدام نمایند. پذیرش برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیازی به آزمون سراسری ندارد و هر دانشگاه آزمون ورودی و امتحانات مخصوص به خود را برای پذیرش دانشجویان برگزار می کند. مدرک کارشناسی و نمرات آن نیز ملاک مهمی برای پذیرش در تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد است. طول دوره تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد حدودا دو سال است. از شرایط مهم دیگر برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد داشتن مدرک زبان ترکی تومر و مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل می باشد.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا
شرایط پذیرش و تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا نیز همانند مقطع کارشناسی ارشد می باشد با این تفاوت که شرایط کمی سخت تر است و متقاضی تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد برای اخذ پذیرش از دانشگاه باید از معدل و نمرات خوبی در مقطع کارشناسی ارشد برخوردار بوده باشد. طول دوره تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا چهار سال یا در برخی موارد بیشتر است که نیمی از دوره تحصیلی به پاس کردن واحدهای درسی و نیمی از آن نیز به تحقیق و مقاله و پایان نامه اختصاص دارد.

 

تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی و دندانپزشکی
تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی و دندانپزشکی هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی ارائه می شود. برای تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی و دندانپزشکی متقاضی باید در آزمون های SAT و YOS شرکت کرده و نمره قابل قبول را کسب نماید. آزمون SAT مربوط به متقاضیان تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی و آزمون YOS برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی به زبان ترکی می باشد که پس از قبولی در این آزمون ها باید مدرک زبان مرتبط را ارئه دهید. طول دوره تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی و دندانپزشکی حدودا پنج سال است.

 

 

بورسیه تحصیلی ترکیه
متقاضیان تحصیل در ترکیه می توانند با اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه از کمک هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه برخوردار شوند. حتی ممکن است با داشتن شرایط خاصی در بورسیه تحصیلی ترکیه این هزینه ها کاملا رایگان شود. بورسیه تحصیلی ترکیه به متقاضیان تحصیل در ترکیه که معدلشان حداقل 15 باشد و از سلامت کامل روحی و جسمی برخوردار باشند، تعلق می گیرد. برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه شرایط سنی وجود دارد و با این منظور اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع لیسانس حداقل 20 سال، مقطع فوق لیسانس حداقل 26 سال و مقطع دکترا حداقل 31 سال سن نیاز است.

 

هزینه تحصیل در ترکیه
هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با سایر کشورها بسیار مناسب است. هزینه ها به دو دسته هزینه زندگی در ترکیه و هزینه تحصیل در ترکیه تقسیم می شوند. تحصیل در ترکیه در دانشگاه های دولتی رایگان است و در دانشگاه های خصوصی شهریه دریافت می گردد که این هزینه حدودا 5000 تا 10000 لیر در سال است. هزینه زندگی در ترکیه نیز که شامل هزینه های خوابگاه و خورد و خوراک می شود حدود 150 الی 200 دلار در ماه برآورد می گردد. هزینه تحصیل در ترکیه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیز تقریبا در هر ترم 800 لیر در دانشگاه های دولتی ترکیه و 8000 لیر در دانشگاه های خصوصی ترکیه پیش بینی شده است.

 

دانشگاه های معتبر برای تحصیل در ترکیه
دانشگاه های معتبر و معروف ترکیه که مورد تایید وزارت علوم و بهداشت این کشور هستند به صورت زیر می باشد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه:

- دانشگاه حاجت تپه (hacettepe university)

- دانشگاه استانبول (Istanbul university)

- دانشگاه آنکارا (Ankara university)

- دانشگاه اژه (ege university)

دانشگاه آتاتورک (ataturk university)

دانشگاه کوچ (Koc university)


دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه:


گروه دانشگاه های ممتاز:
دانشگاه بوگازیچی
Bogazici University

دانشگاه بیلکنت
Bilkent University

گروه دانشگاه های خوب:
دانشگاه استانبول
Istanbul University

دانشگاه قاضی
Gazi Universitesi

دانشگاه سابانچی
Sabanci University

دانشگاه کوچ
KOC University

دانشگاه فنی استانبول
Istanbul Technical University

دانشگاه حاجت تپه
Hacettepe University

دانشگاه فنی خاورمیانه
Middle East Technical University

دانشگاه های گروه متوسط:
دانشگاه اژه
Ege Universitesi

دانشگاه مرمره
Marmara Universitesi

دانشگاه آنادولو
Anadolu University

دانشگاه آنکارا
Ankara University

دانشگاه فنی ایلدیز
Yildiz Technical University

دانشگاه دوکوز اِیلول
Dokuz Eylul Universitesi

دانشگاه چوکوروا
Cukurova Universitesi

 

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه
مدارک مورد نیاز برای اپلای در دانشگاه های ترکیه در زیر آورده شده است:

- فرم درخواست پذیرش برای دوره مورد نظر

- تمامی مدارک تحصیلی

- مدرک زبان انگلیسی یا ترکی بسته به دوره مورد نظر

- هزینه دانشگاه

 

ویزای تحصیلی ترکیه
پس از طی مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در ترکیه مقاضی باید برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام نماید. اخذ ویزای تحصیلی ترکیه با تحویل مدارک از جمله عکس، پاسپورت، نامه پذیرش از دانشگاه و ... به همراه فرم درخواست ویزا به سفارت ترکیه انجام می شود. مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی ترکیه حدود دو ماه از زمان درخواست است. ویزای تحصیلی ترکیه سه ماه اعتبار دارد که متقاضی تحصیل در ترکیه باید پس از ورود به ترکیه، طی سی روز نسبت به اخذ اقامت دانشجویی ترکیه اقدام نماید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۵:۱۷ توسط:حامد نظرزاده موضوع: نظرات (0)