طراحی سایت طراحی سایت .

طراحی سایت

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان


 

آلمان در قاره اروپا واقع شده و پر جمعیت ترین و صنعتی ترین کشور در این قاره می باشد. در سال های اخیر تحصیل در آلمان به دلایل متعددی بسیار مورد توجه ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. از دلایلی که تحصیل در آلمان محبوبیت فراوانی یافته است می توان به مواردی از جمله کیفیت بسیار بالای آموزش در آلمان، دانشگاه های رایگان، رتبه و امتیاز بالای دانشگاه ها، زیر ساخت مدرن و به روز دانشگاهی، اشتغال به کار پس از تحصیل در آلمان و سایر کشورهای اروپایی، امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی و آلمانی، تحقیقات و پژوهش در سطح جهانی، امکان اخذ اقامت آلمان پس از تحصیل در آلمان و اشتغال در این کشور، امکان سفر به کشورهای شنگن بدون نیاز به ویزا، زیبایی طبیعی بالای این کشور و فرصت بازدید از موزه ها و باغ های بسیار زیبا و ... اشاره کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا جزئیات تحصیل در آلمان را به طور مفصل بررسی نماییم.

 

 

 

شرایط تحصیل در آلمان
اولین شرط برای تحصیل در آلمان داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی است.برای تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی نیاز به مدرک آیلتس 6.5 و تحصیل در آلمان به زبان آلمانی نیاز به مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر دارید. متقاضیان تحصیل در آلمان پس از فارغ التحصیلی شانس بیشتری برای یافتن کار و اخذ اقامت آلمان خواهند داشت.برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های این کشور محدودیت سنی وجود ندارد اما به دلیل سخت گیری سفارت در ارائه ی ویزا نهایتا تا سن 23 سالگی می توان برای این مقطع اقدام نمود.برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بهتر است فاصله ی زمانی زیادی میان اخذ کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکترا وجود نداشته باشد.

 

تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی
اگر قصد مهاجرت به آلمان دارید و نگران تحصیل فرزندتان در تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی هستید، باید بگوییم که تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی امر دشواری نیست. فرزندتان برای تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی باید بتواند به زبان آلمانی صحبت کند ورده ی سنی 6 سال به بالا می توانند برای این مقطع اقدام نمایند که برخلاف دوره های تحصیلی 12 ساله در ایران، طول دوره ی تحصیلی در این کشور 13 سال می باشد. اگر فرزندتان به زبان آلمانی مسلط نیست باید در کلاس های خصوصی آموزش زبان آلمانی چه قبل ازمهاجرت به آلمان و چه بعد از آن شرکت نماید، چرا که کشور آلمان برای متقاضیان تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی که زبان آلمانی نمی دانند خدمات آموزش زبان آلمانی ارائه نمی کند. پس از یادگیری زبان آلمانی و اخذ مدرک زبان بی دو ، فرزندتان به راحتی در مدارس محلی برای تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی پذیرفته خواهند شد.این دوره معمولا 4 تا 6 سال می باشد.
 

همچنین برای دانش آموزان زیر 18 سال می بایست پدر یا مادر یا شخصی که از نظر قانونی حق حضانت کودک را داراست(با ارائه ی گواهی حق حضانت) به همراه او برود و یا فامیل و بستگانی را در این کشور به عنوان کفیل معرفی نمایند که در این صورت می بایست آدرس محل زندگی دانش آموز و شخص مورد نظر یکی باشد و در واقع کودک می بایست با آن شخص زندگی کند.

 

تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان
پس از دبستان دوره های دبیرستان می باشند، اگر متقاضیان بین 14 تا 18 سال باشند می توانند برای تحصیل در مقطع دبیرستان همراه با خانواده به آلمان مهاجرت نموده و دردبیرستان های دولتی آلمان تحصیل کنند ولی اگر به تنهایی جهت تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان اقدام نماید باید در مدارس شبانه روزی آلمان به تحصیل بپردازد و در خوابگاه اقامت کند.طول این دوره معمولا 4 سال می باشد و کیفیت آموزش در مدارس شبانه روزی آلمان نه تنها از مدارس دولتی کمتر نیست بلکه می توان گفت از نظر امکانات تحصیلی و کیفیت آموزش بالاتر از مدارس دولتی آلمان است. مدارس شبانه روزی آلمان شامل مدارس شبانه روزی بین المللی و محلی است. زبان تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان و در مدارس شبانه روزی بین المللی به زبان انگلیسی و در مدارس شبانه روزی محلی به زبان آلمانی است.

دبیرستان های معتبر آلمان برای تحصیل در مقطع دبیرستان عبارتند از :

- مدرسه بین المللی BBIS برلنبرگ

- مدرسه بین المللی هامبورگ

- مدرسه بین المللی AMADEUS وین، اتریش

- مدرسه بین المللی هایدلبرگ

- مدرسه بین المللی برلین Mitte Phorms

- مدرسه نلسون ماندلا

- مدرسه بین المللی برلنبرگ

- آکادمی سیاه جنگل

- مدرسه بین المللی بونس

- مدرسه بین المللی ساکسون مایسن

- مدرسه جورج کانتور اسپانسر

- مدرسه آگنشتاین جیمناسیوم

- مدرسه لندیمه شاندورف

- دبیرستان لئوناردو داوینچی

- موسسات سیاسی آموزش و پرورش ملی

- مدرسه شاهزاده روپرت

- مدرسه رابرت بوش، کالج جهانی یونایتد

- مدرسه سنت جورج، کلن

- مدرسه سنت توما ، لایپزیگ

 

زبان تحصیل در مدارس آلمان
زبان تحصیل در مدارس آلمان زبان آلمانی میباشد. در مدارس دولتی برای دانش آموزان غیر بومی کلاس زبان برگزار نمی گردد اما می توان همزمان با کلاس های مدرسه برای کودک کلاس زبان را به صورت خصوصی برگزار نمود. کودکان استعداد خوبی در یادگیری زبان دارند و می توان با مدت زمان شش تا هشت ماه بازده خوبی را از آن ها دریافت نمود و به مدرک زبان B1 ,B2 مد نظر رسید.در مدارس خصوصی کلاس زبان به صورت فشرده ارایه می گردد و معمولا این دانش آموزان را دو سه سال عقب تر از کلاس درسی واقعی خود قرار می دهند تا زبان را به صورت بنیادی بیاموزند.

 

وضعیت تکفل دانش آموزان برای تحصیل در آلمان
جهت تحصیل در آلمان برای دانش آموزان زیر 18 سال می بایست پدر یا مادر یا شخصی که از نظر قانونی حق حضانت کودک را داراست (با ارائه ی گواهی حق حضانت) به همراه او برود و یا فامیل و بستگانی را در این کشور به عنوان کفیل معرفی نمایند که در این صورت می بایست آدرس محل زندگی دانش آموز و شخص مورد نظر یکی باشد و در واقع کودک می بایست با آن شخص زندگی کند.

 

شرایط پذیرش از دانشگاه های آلمان برای تحصیل در آلمان
متقاضی تحصیل در آلمان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی داشته باشد. همچنین از شرایط دیگر اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان قبولی در کنکور سراسری و یا در حال تحصیل بودن در دانشگاه در کشورمبدا است که مدت آن دو ترم می باشد. معدل دبیرستان نیز برای موفقیت در اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان بسیار حائز اهمیت است.ارائه ی مدرک زبان B2 آلمانی اجباری می باشد و در صورت نداشتن مدرک می بایست ابتدا پذیرش کالج را اخذ نمایید.

 

دانشگاه های معتبر آلمان جهت تحصیل در آلمان
آلمان دارای دانشگاه های معتبر و ممتازی در سراسر جهان است. نمونه ای از معتبرترین دانشگاه های آلمان در زیر آورده شده است:

دانشگاه فریه برلین(Freie Universität Berlin)

دانشگاه هومبولت برلین(Humboldt University of Berlin)

دانشگاه فنی مونیخ(Technical University of Munich)

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ(Ludwig Maximilian University of Munich)

دانشگاه هایدلبرگ(Heidelberg University)

دانشگاه بین المللی شیلر(schiller international university)

دانشگاه فرایبورگ(University of Freiburg)

دانشگاه هامبورگ(University of Hamburg)

دانشگاه بون(university of bonn)

دانشگاه کلن(University of Cologne)

 

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم
تحصیل درآلمان با مدرک دیپلم به منظور ورود به دانشگاه های آلمان و تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی است. متقاضی به منظور تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم و در مقطع کارشناسی همچنین باید مدرک پیش دانشگاهی، مدرک قبولی در کنکور سراسری و مدرک زبان آلمانی حداقل B1 داشته باشد. اگر مدرک دیپلم متقاضی تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم مورد تایید نباشد باید ابتدا در دوره های پیش دانشگاهی به مدت یک سال در کالج های آلمان شرکت نموده و سپس برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی درخواست دهد.

 

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی
طول دروه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی 4 سال است و زبان تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی نیز زبان آلمانی است؛ پس متقاضی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی باید حداقل مدرک B1 زبان آلمانی داشته باشد. برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی متقاضی باید مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک دوره پیش دانشگاهی نیز ارائه نماید؛ همچنین باید کارنامه قبولی در کنکور سراسری در کشور خود را داشته یا اینکه در حال تحصیل در دانشگاهی در کشور خود باشد. با دارا بودن این شرایط متقاضی برای تحصیل در مقطع کارشناسی پذیرش شده و باید یک دوره یکساله را در کالج های آلمان جهت آمادگی برای ورود به دانشگاه های آلمان سپری کند و بعد از آن وارد دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی شود.

 

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد
برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به مدرک کارشناسی نیاز است. مدرک کارشناسی دانشگاه های سراسری معتبرتر است و شانس قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان را افزایش می دهد ولی مدرک کارشناسی دانشگاه های پیام نور، آزاد، غیر انتفاعی، فنی حرفه ای و ... شانس کمتری برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان دارند. طول دروه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد حدودا دو سال است و زبان تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد در برخی رشته های تحصیلی هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی و در برخی دیگر به یکی از این زبان ها ارائه می شود.

 

تحصیل در آلمان در مقطع دکترا
شرایط پذیرش و تحصیل در آلمان در مقطع دکترا ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد به این دلیل که هر دانشگاه خودش شرایط پذیرش دانشجویان را تعیین می کند. مهم ترین شرط برای تحصیل در آلمان در مقطع دکترا داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر است. داشتن مقاله، تحقیقات و پروژه های علمی معتبر و بین المللی برای پذیرش و تحصیل در آلمان در مقطع دکترا بسیار تعیین کننده است. پذیرش برای تحصیل در آلمان در مقطع دکترا با اخذ استاد راهنما امکانپذیر است به این صورت که متقاضی باید درخواست  تحصیل در آلمان در مقطع دکترا را برای چند استاد راهنما ارسال کند تا درنهایت مورد تایید یکی از آنها جهت تحصیل در آلمان در مقطع دکترا قرار بگیرد. طول دوره تحصیل در آلمان در مقطع دکترا تقریبا 3 تا 5 سال است و زبان تحصیل در آلمان در مقطع دکترا بسته به رشته تحصیلی هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی است.

 

بورسیه تحصیلی آلمان برای تحصیل در آلمان
تحصیل در مقاطع لیسانس و ارشد برای بسیاری از دانشگاه ها رایگان بوده و بورسیه تحصیلی آلمان فقط برای مقطع دکترا صادر می گردد و درواقع هدف بسیاری از متقاضیان تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد اخذ بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دکترا می باشد. از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آلمان معدل بالای کارشناسی ارشد، ارائه رزومه قوی، ارائه پروپوزال تحقیقاتی، نوشتن طرح برای استاد راهنما و ... است. با اخذ بورسیه تحصیلی آلمان می توان از تحصیل رایگان در آلمان در مقطع دکترا برخوردار شد.

 

 

 

تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و دندانپزشکی
زمان پذیرش تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و دندانپزشکی سالی یک بار و در ماه سپتامبر انجام می شود. به دو روش می توان برای تحصیل در آلمان در رشه پزشکی و دندانپزشکی اقدام نمود. روش اول تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و دندانپزشکی به این صورت است که متقاضیان تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و دندانپزشکی باید در کنکور سراسری کشور خود قبول شده باشند و مدرک قبولی را ارئه دهند و سپس در آزمون ورودی آلمان شرکت نمایند. به این منظور متقاضی باید مدرک زبان آلمانی B2 داشته باشد؛ چرا که این آزمون به زبان آلمانی برگزار می شود. روش دوم تحصیل در آلمان در مقطع پزشکی و دندانپزشکی مناسب افرادی است که در کنکور سراسری قبول نشده اند. این متقاضیان تحصیل در آلمان در مقطع پزشکی و دندانپزشکی باید در کالج در آلمان ثبت نام کرده و دوره ای یکساله یا دو ترمه را بگذارانند و با کسب معدل بالا در کالج به دانشگاه های آلمان جهت تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و دندانپزشکی راه پیدا کنند. هزینه تحصیل در آلمان در کالج یکساله نیز رایگان است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت جهت تحصیل در آلمان در رشته پزشکی و دندانپزشکی به شرح زیر است:

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هومبولت زو برلین

دانشگاه مینه سوتا فرانکفورت

دانشگاه پزشکی هانور

دانشگاه بن

دانشگاه مونستر

دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن

دانشگاه آلبرت لودویگز فریبورگ

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه هومبورگ

دانشگاه کلن

دانشگاه فیلیپس ماربوگ

دانشگاه دوسلدورف

دانشگاه گوتینگن

دانشگاه اولم

دانشگاه آلبرت زو کیل مسیحی

دانشگاه ینا

دانشگاه سارلندز

دانشگاه روهر بوچوم

دانشگاه گریفسوالد

دانشگاه مونیخ

دانشگاه شریف دانشگاه برلین

دانشگاه رشتک

دانشگاه بیلیفلد

دانشگاه گیزن

 

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان
مدارکی که برای پذیرش تحصیل در آلمان نیاز دارید به شرح زیر است:

عکس

پاسپورت

بیمه سلامت

گواهی تمکن مالی

ویزای تحصیلی

مدرک زبان

گواهی پذیرش از دانشگاه

 

اخذ ویزای تحصیلی 
برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان داشته باشید. با ارائه مدارک به سفارت آلمان ویزای تحصیلی صادر شده که اعتبار آن دو سال است و توسط آن می توان برای ورود به کشور آلمان و تحصیل در این کشور اقدام نمود. روند اخذ ویزای تحصیلی آلمان ممکن است چند ماه طول بکشد. پس از اتمام اعتبار ویزای تحصیلی دو ساله نیز می توان نسبت به تمدید آن درخواست داد. پس از ورود به آلمان با ویزای تحصیلی باید نسبت به اخذ اجازه اقامت در آلمان اقدام کرد که به این منظور سه ماه فرصت است و با ثبت نام متقاضی در دانشگاه پذیرش شده می تواند اجازه اقامت را اخذ نماید.

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان
اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید باید توجه داشته باشید که شرایط سنی برای هر مقطع تحصیلی جزو شرایط ذکر نمی گردد اما این محدودیت وجود داشته و سفارت به افرادی که سن مورد نظر آن بازه ی تحصیلی را ندارند ویزا نخواهد داد.

 

هزینه تحصیل در آلمان
هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع و رشته های تحصیلی مختلف متفاوت است. هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دبیرستان در مدارس شبانه روزی بین 30000 تا 50000 یورو در سال است. هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه های دولتی رایگان می باشد و فقط 2000 یورو در هر ترم برای استفاده از امکانات دانشجویی هزینه دریافت می شود. هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه های خصوصی نیز از 6000 تا 13000 یورو متفاوت است.

 

کار حین تحصیل در آلمان
همزمان با تحصیل در آلمان اجازه کار دانشجویی نیز وجود دارد. این امر می تواند کمک بزرگی به تامین هزینه تحصیل درآلمان باشد. متقاضیان تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی اجازه 10 ساعت کار در هفته و متقاضیان تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند.که این ساعات کاری بسته به مقطع افراد متغیر خواهد بود. کار در حین تحصیل در آلمان می تواند بخشی ازهزینه زندگی در آلمان را که حدودا ماهیانه 700 تا 800 یورو است،را تامین کند.

 

اقامت پس از تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان به تنهایی موجب اخذ اقامت آلمان نمی شود. متقاضیان تحصیل در آلمان پس از فارغ التحصیلی اجازه دارند سه ماه در این کشور بمانند و کاری مرتبط با تحصیلات خود بیابند. در این صورت ابتدا اقامت موقت به فرد اعطا شده و پس از هفت سال زندگی و کار در این کشور می توان برای اخذ اقامت دائم آلمان اقدام نمود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۳:۲۴ توسط:حامد نظرزاده موضوع: نظرات (0)